Om af te dwingen dat de juiste waarden in een cel worden ingevoerd kun je in Excel het beste werken met gegevensvalidatie. Buiten de standaard controles op bijvoorbeeld hele getallen zoals HIER beschreven biedt Excel de mogelijkheid om met keuzelijstjes te werken waarbij de mogelijke waarden beperkt worden door een range / aantal cellen.
In Office 2010 maken we om dit te realiseren eerst de lijstjes aan die we later willen koppelen aan de validatie, het maakt op zich niet uit waar je deze lijstjes maakt maar meestal worden deze op een ander blad als het hoofdblad (blad1) gedaan, doe dit bijvoorbeeld op blad2:
Vervolgens klikken we op de cel waarin we de validatie willen toepassen, klikken op het lint op de tab 'Gegevens' en vervolgens op 'Gegevensvalidatie':
We kiezen in de drop down box voor 'Lijst':
Let op de vinkjes in 'lege cellen negeren' (bij een lange keuzelijst met lege cellen worden de lege waarden niet meegenomen)!
Klik op het werkblad icoontje in het veld 'Bron' en selecteer de range die je wilt weergeven, staat je lijstje op blad2 'blader' daar dan naar toe.
Download het voorbeeldbestand HIER