Veel mensen laten de Excel sajblonen links liggen, dit terwijl ze erg handig en zeer informatief zijn.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden ofwel waarom met een leeg werkblad beginnen als er standaard een Excel sjabloon beschikbaar is waarin hetgeen je in je hoofd hebt al zit?
Kies ‘Bestand – Nieuw’ en er worden al een groot aantal sjablonen getoond, variërend van onkostendeclaraties tot kant en klare kalenders.
Dit scheelt je echt uren werk!
Verder kun je hier online zoeken via de textbox: ‘Sjablonen zoeken in Office.com’. Ben je als leraar op zoek naar een aanwezigheid overzicht van je leerlingen in Excel, dan hoef je dat niet helemaal opnieuw te bouwen maar is dit gewoon via ‘zoeken’ online te vinden!
Het ‘neuzen’ in deze sjablonen leert je ook heel veel, je ziet hoe veel formules in de praktijk gebruikt worden en op basis van het doel van de template komen de formules ook veel duidelijker over.
Zelf een sjabloon maken
Als je een Excel werkblad hebt gemaakt die je veelvuldig gaat gebruiken kun je hier heel eenvoudig een sjabloon van maken.
Kies ‘Bestand – Opslaan Als’, kies in het vak ‘opslaan als’: Excel sjabloon of Excel sjabloon met macro’s .
Als je nu ‘Bestand – Nieuw – Mijn sjablonen’ kiest dan zie je je zojuist opgeslagen sjabloon er tussen staan!