Een handige en veel te weinig gebruikte optie in Excel is werkruimte. In een werkruimte kun je de status van alle geopende werkbladen bewaren. Je kunt de volgende dag dan direct weer verder waar je gebleven was. Werkruimten zijn vooral nuttig als je meerdere werkbladen tegelijk gebruikt.
Handel als volgt:
- Open alle Excel bestanden waar je in wilt werken.
Excel 2003
- Kies Bestand >> Werkruimte opslaan.
Excel 2007 - Excel 2010
- Kies in het lint 'BEELD' - Werkruimte opslaan.
- De standaard werkruimtenaam is Hervat.xls. Wijzig deze naam indien nodig en klik op Opslaan.
- Sluit Excel af.
Kies de volgende keer dat je Excel weer gaat gebruiken uit de lijst van laatst geopende bestanden de optie hervat.xlw.
Alle werkbladen en hun positie op het scherm worden weer tevoorschijn getoverd. Je kunt verder waar je de vorige keer gebleven bent.
De Werkruimte bevat informatie over de werkbladen, maar niet de werkbladen zelf. Deze blijven op de normale plaats opgeslagen. De bestandsextensie van een werkbladbestand is .XLW (exceL Workspace).